În dimineața zilei de 24 decembrie 1989, un telefon anonim la comandamentul militar al Doljului, bazat în Craiova, anunță că este posibil ca un convoi de teroriști, la bordul unor automobile străine, sovietice, să arunce în aer Combinatul Chimic Craiova, aflat la ieșirea spre Filiași.
Comandantul unității de blindate, colonel Dumitru Cioflină viitor general și șef de stat major al Armatei Române în anii 90 decide ca un grup automotorizat să plece de urgență pentru a intercepta connvoiul.
Se raportase că mașinile sovietice, în fapt un Moskvitch și câteva Lada, înmatriculate în RSS Ucraineană, în partea de vest a URSS. trecuseră pe la Porțile de Fier, depășiseră Turnu Severin și se apropiau de Filiași.
Barajul militar se constituie la pârâul Valea Rea, pe raza localității Brădești. Acolo drumul internațional trece pe un viaduct peste Pârâul Valea Rea.
Convoiul este semnalizat și somat să oprească. Mașinile sovietice au pe portbagaj recipiente de benzină (călătorii străini în România erau sfătuiți să aibă benzină la ei fiindcă era greu să o cumpere de la stații), doar veneau din Iugoslavia și traversau România spre zona Botoșani-Suceava.
Nu se știe de ce una dintre mașini nu a dorit să oprească și dinspre baraj s-a deschis focul. Mai multe mașini au fost avariate, una a explodat fiindcă i-a fost ochită canistra de pe portbagaj. Au fost morți și răniți dintre pasageri, Pasagerii duși la spital au figurat misterios ca internați la Craiova, Turnu-Severin, dar în același timp, unii apăreau ca internați la București și Belgrad. Ei au fost repatriați de misiunea diplomatică sovietică de la București și de la Belgrad. Mașinile rămase la Brădești au fost repatriate după căderea URSS, zăcând pe un teren viran până prin 1992.
Nici azi nu se știe cine a dat misteriosul telefon iar Generalul Cioflină a negat nultă vreme că el ar fi trimis două TAB uri la Brădești, Dolj. A spus că a fost o mașină a Circulației, adică de la Miliție.
Sursa foto: Adevărul