La data de 9 august 2023, Japonia a implementat o interdicție referitoare la exportul unor tipuri de automobile și vehicule electrice către Rusia, potrivit unui raport a unei reviste din Rusia. Interdicția se aplică mașinilor cu motoare cu ardere internă de peste 1,9 litri și orice vehicule hibride sau complet electrice, fie noi, fie folosite.
Restricția vizează în special mașinile rulate cu volan pe dreapta, care au fost populare în Orientul Îndepărtat și Siberia. Automobilele care nu au fost încărcate pe nave până la data specificată vor rămâne în porturile japoneze.
Cu toate acestea, importul direct de mașini noi din Japonia în Rusia nu a fost efectuat practic din martie 2022, deoarece au fost importate prin țări terțe, precum Emiratele Arabe Unite, Kazahstan și China. Roman Rassudkov, fondatorul RuCars, a subliniat că autoritățile japoneze nu pot controla acest lanț de aprovizionare.
Interdicția va afecta, în principal, furnizarea de mașini second hand în Orientul Îndepărtat. Printre modelele afectate se numără monovolume ca Toyota Alphard sau Nissan Serena, SUV-uri precum Toyota Land Cruiser, Nissan Patrol și Mitsubisgi Pajero, sedanuri din familia Toyota Mark sau Nissan Skyline. De asemenea, vor fi afectate majoritatea crossover-urilor de dimensiuni medii, precum Honda CR-V sau Toyota RAV4, hibrizi din familia Toyota Prius și vehiculele electrice Nissan Leaf, care au fost foarte populare în Rusia. Interdicția se extinde și la vehicule comerciale ușoare, inclusiv camioane de capacitate mică și vehicule utilitare, precum Nissan AD.
Chiar și mașini premium uzate cu volan pe stânga ale mărcilor europene au fost aduse din Japonia și vor fi afectate de interdicție. Totuși, mașinile compacte cu motoare de capacitate mică, inclusiv o parte semnificativă a gamei Honda, aproape toate mașinile Suzuki și Daihatsu, precum și modele populare precum Toyota Corolla și Nissan Note, vor fi încă eligibile pentru import.
Serghei Udalov, director executiv al agenției Avtostat, a menționat că, în iulie, au fost importate peste 80 de mii de mașini noi în Rusia, dar doar 0,4% dintre acestea erau din Japonia. Cu toate acestea, importul de mașini second hand este o altă poveste, cu 51.323 de unități importate în iulie, dintre care mărcile japoneze reprezentau aproape 55%. Mașinile japoneze cu motoare de peste 1,9 litri constituie aproximativ 10% din importurile de mașini second hand, și Udalov a observat o creștere semnificativă a importurilor de vehicule cu centrale hibride în ultimii ani, care sunt acum interzise.