Îmi aduc aminte când citeam romanul Răscoala de Liviu Rebreanu. Sper să nu fiu pus în situația să dau anul, ziua, editura, ori pagina. Cert este că acolo era vorba că în preziua răscoalei, în loc să se rezolve chestiunea țărănească aceasta degenerând ulterior în cea mai sângeroasă ridicare socială a debutului de secol XX, parlamentarii votau ceva legat de circulația mașinilor, în România fiind mai puțin de 100 de proprietari de automobile atunci. Ne conectam la nou am zice..
Așa se face că Schengenul aerian și maritim, fluvial, la asta ne duce. În timp ce grosul mărfurilor și transportatorilor, dar și al oamenilor fără posibilități vor continua să stea blocați la frontiere.
Cu avionul și cu yachtul vor călători bogații fără să mai stea la vămi. Vor transporta afaceriștii cu vapoare și avioane ce vor dori. Evident, românii din Diaspora care zboară spre Spania sau Italia vara și iarna de sărbători și concediu, vor zbura și ei mai rapid.
Dar nu la cei mulți și la economia generală s-au gândit când au decis că merităm să fim în Schengen maritim, fluvial și aerian. S-au gândit tot la membrii oligarhiilor regional-locale. Grosul pe uscat poate să mai aștepte. Sunt interesati să aducă mai repede mărfuri și să scoată elementele de profit, iar pe la vămi s-ar încurca de amărâții care vin și pleacă din țară cu produse tradiționale pentru ei și cadouri pentru cei de acasă.
Așadar, ni s-a dat și nouă o mică ciosvârtă acum, noi populimea ne săturăm cu privitul, ceilalți cu profitul…
Sursa foto: Arhiva