Probleme mari pentru gigantul auto BYD! Producătorul chinez de mașini electrice a raportat o scădere spectaculoasă a profitului trimestrial, pentru prima dată în ultimii trei ani și jumătate. Războiul prețurilor din China face victime printre giganți, iar BYD simte din plin presiunea.
Profitul net pe trimestrul doi a ajuns la doar 6,4 miliarde yuani (aproape 895 de milioane de dolari), cu 29,9% mai puțin decât anul trecut, chiar dacă veniturile au urcat cu 14% până la 200,9 miliarde yuani. Specialiștii trag un semnal de alarmă: „Este un semn clar că expansiunea BYD începe să se lovească de obstacole tot mai serioase”.
Deși pe primul semestru, profitul a crescut cu 13,8%, iar veniturile cu 23,3%, planurile mari de a vinde 5,5 milioane de mașini în 2025 par tot mai greu de atins. Până acum s-au livrat doar 2,49 milioane, adică 45% din țintă. Analiștii Third Bridge spun răspicat: „Este puțin probabil ca BYD să-și atingă obiectivul anual”. Nici estimările Nomura nu sunt optimiste: vânzări între 5 și 5,2 milioane de unități.
Situația din China e tot mai tensionată. În iulie, BYD a ajuns la a treia lună consecutivă de scăderi la vânzări și au redus pentru prima dată producția din ultimele 17 luni. Compania a încetinit ritmul fabricării și a pus pe pauză extinderile mari de capacitate.
Financiar, BYD e sub presiune uriașă. Deficitul de capital de lucru a sărit la 122,7 miliarde yuani la final de iunie, de la 95,8 miliarde la finalul primului trimestru. Gradul de îndatorare a urcat la 71,1%.
Sub presiunea autorităților chineze, BYD și alți constructori mari au semnat în iunie un angajament pentru a-și plăti furnizorii în maximum 60 de zile. Beijingul cere disciplină financiară și vrea să oprească războiul prețurilor care a distrus marjele industriei auto.
Rămâne de văzut dacă BYD va reuși să-și revină sau va continua să piardă teren în lupta cu rivalii, între care Tesla privește deja cu atenție la orice mișcare.