În Japonia, punctualitatea nu este doar o calitate – este o religie. Cea mai mică abatere de la orar este considerată o ofensă la adresa pasagerului. Așa s-a întâmplat și într-un caz devenit viral, când un tren al companiei JR West a plecat cu 25 de secunde mai devreme decât era programat. Nu cu întârziere. Mai devreme.
Compania a emis scuze oficiale către public, declarând că angajatul a acționat din greșeală și că regretă „disconfortul creat”. Pasagerii au fost informați prin toate canalele oficiale, iar cazul a fost analizat intern.
În Japonia, un minut contează. În România, uneori nici trenul nu mai contează.
Dacă această întâmplare ar fi avut loc la noi, reacția ar fi fost cu totul diferită. În primul rând, trenul ar fi avut o întârziere de minimum 40 de minute. Iar la întrebările legitime ale călătorilor, mecanicul ar fi spus sincer:
„Am oprit puțin să iau un corn și-un iaurt pentru copil de la Mega. Nu mă pot concentra cu stomacul gol… și oricum n-avem locomotivă de rezervă.”
În România, călătorii ar fi fost nevoiți să aștepte în gară, în frig sau în căldură, după caz, fără nicio explicație, eventual cu un difuzor care bâzâie: „Trenul IR 1743 are întârziere estimată de… 15… 45… posibil 60 de minute.”
La noi:
- Nu există scuze oficiale, doar explicații pasiv-agresive de tipul „ce vreți, suntem în România”.
- Nu există notificări digitale, doar șefi de gară ocupați care ridică din umeri.
- Nu se analizează nimic, ci doar se notează „s-a întâmplat, merge și așa”.
În Japonia, întârzierile feroviare sunt atât de rare încât pasagerii primesc certificate scrise de întârziere, pe care le pot prezenta la serviciu pentru a justifica lipsa.
În România, dacă întârzii o oră din cauza trenului, ți se spune că ar fi trebuit „să fii prevăzător și să iei trenul anterior”.
Căile Ferate Japoneze au creat un standard global al punctualității. La noi, CFR se zbate să respecte măcar orarul din panoul electronic, care de multe ori este mai degrabă o sugestie.
„În Japonia, trenurile întârzie 30 de secunde și e scandal. La noi, întârzie 3 ore și e miercuri.”
Asta e diferența dintre un sistem care funcționează și unul în care, dacă trenul vine, e deja un noroc. Dacă vine la timp, e o minune. Dacă cineva își cere scuze, probabil e în vacanță… în Japonia.