Dr.Sorin Titus Muncaciu, mesaj cu ocazia aniversării a 114 ani a primului zbor al unui avion cu reacție pe plan mondial

Dr. Sorin Titus Muncaciu: „Patriotismul și genialitatea românească l-au călăuzit pe marele vizionar și inventator român Henri Coandă”

de Florian
0 Comentarii 37 views
Foto credit Dr.Sorin Titus Muncaciu - Facebook

La 10 decembrie 1910, lângă Paris, la Issy les Moulineaux, un tânăr savant român, Henri Coandă făcea primul zbor din lume al unui avion cu reacție.

Dr.Sorin Titus Muncaciu, deputat de Buzău din partea Partidului AUR a transmis un mesaj dedicat acestei zile esențiale din istoria aviației și aeronauticii mondiale:

„Astăzi, când suntem pe punctul să intrăm în anul 2025 (ultimul an al primului sfert al secolului XXI din mileniul III), știm că zborul pe baza motorului cu reacție este o realitate pentru aviația civilă și militară. Ca români, ne mândrim cu faptul că un tânăr inginer român, format în România dar și în Apusul Europei a fost autorul acestei extraordinare invenții.

Patriotismul și genialitatea românească l-au călăuzit pe marele vizionar și inventator român Henri Coandă! Henri Coandă  s-a născut într-o familie mixtă, româno-franceză, cu un tată general și om politic, Contantin Coandă (născut la Craiova, dintr-un tată român și o mamă grecoaică) și o mamă franțuzoaică Aida Danet, fiica unui medic din provincia franceză Bretagne.

Generalul Constantin Coandă a fost Primul Președinte al Consiliului de Ministri -Guvernul României, după Armistițiul din 1918 care a pus capăt Primului Război Mondial, deținând și portofoliul Ministerului Afacerilor Străine. A fost negociator în cadrul tratativelor care au culminat cu semnarea Tratatului de la Trianon din 4 iunie 1920.

O atare ascendență i-a permis tânărului Henri Coandă să se dedice mai întâi studiilor militare pentru ca apoi, să se dedice exclusiv științei. Zborul din 16 decembrie 1910 i-a permis să observe ceea ce fizicienii studiază și astăzi ca „efectul Coandă”,(devierea jeturilor de fluid în apropierea suprafețelor curbe). Nu există astăzi domeniu din sfera aeronauticii, turbinelor cu gaz și a altor elemente tehnice în care „efectul Coandă” să nu fie analizat și folosit.

Zborul din 16 decembrie 1910 s-a încheiat cu un mic accident, pentru că nefiind atent la manevrele de pilotaj, Henri Coandă a pierdut controlul asupra aparatului care s-a avariat, el însuși fiind rănit. A brevetat acest „efect” acum 90 de ani, în 1934.  A construit în Marea Britanie, avionul Bristol-Coandă. A construit tunul fără recul pentru aviație și a stat ca savant,  la baza a ceea ce astăzi numim „mecanica fluidelor”

Deși a petrecut cea mai mare parte a vieții în Franța, Henri Coandă nu a uitat niciodată zilele copilăriei sale în comuna doljeană Perișor, aflată pe drumul național Craiova-Calafat.  A revenit în România, la finalul anilor 60 ai secolului XX și a înființat la București, nstitutul de Creaţie Ştiinţifică şi Tehnică. Ne-a lăsat pest 250 brevete de inveții. A decedat la București,  la 25 noiembrie 1972, la venerabila vârstă de 86 ani.”

😊 Susține jurnalismul independent! 😊

Donează pentru a ne ajuta să aducem știrile corecte și relevante mai aproape de tine. Fiecare contribuție ne ajută să creștem și să continuăm. 🙌

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți F5xMedia și pe Google News

RECOMANDĂRI EQYNews.ro

Lasă un comentariu

EQY NEWS

Portal de știri din Business, Life, Politica, Sănătate, Tehnologie și multe alte lucruri utile speciale pentru cititori.

©2022-2025 EQY News All rights reserved.